Δεκάδες αλιευτηκά σκάφη τύπου μηχανότρατας και γρι-γρι "έδεσαν" από το πρωί της Τρίτης (1/6) στην παλιά παραλία της Θεσσαλονίκης, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την προοπτική εφαρμογής δύο διατάξεων του ευρωπαϊκού κανονισμού για την αλιεία, οι οποίες θέτουν περιορισμούς στην άσκηση του επαγγέλματος τους και οι οποίες μέχρι σήμερα δεν εφαρμόζονταν, κατά παρέκκλιση.


Η πρώτη από τις επίμαχες διατάξεις αφορά στην απαγόρευση της αλιείας με μηχανότρατα, εντός μίας ζώνης 1,5 μιλίου από την ακτή (έναντι 1 μιλίου που ισχύει για την Ελλάδα μέχρι σήμερα), ενώ η δεύτερη στην επιβολή περιορισμών για την αλίευση με γρι-γρι, τα οποία θα πρέπει να ψαρεύουν σε βάθη που είναι μεγαλύτερα από το 70% του ύψους του διχτυού τους.

"Έχουμε το δικαίωμα και την έγκριση από την ΕΕ, να παρεκκλίνουμε του κανονισμού και να παραμείνει η ζώνη αλιείας στο 1 μίλι από την ακτή, γιατί έχουμε μικρά χωρικά ύδατα και συνορεύουμε με μη κοινοτικές χώρες",δήλωσε ο πρόεδρος των ιδιοκτητών Μηχανοτρατών Θεσσαλονίκης, Κώστας Νταουλτζής.

"Υπεραλίευση δεν υπάρχει, ψάρια υπάρχουν πάρα πολλά, όπως προκύπτει κι από επίσημα στοιχεία που τηρούνται στις ιχθυόσκαλες. Σήμερα η τιμή του μπακαλιάρου διαμορφώθηκε στα 4 ευρώ το κιλό και της κουτσομούρας στα 6 ευρώ το κιλό, πράγμα που σημαίνει ότι τα ψάρια δεν είναι λίγα",
 πρόσθεσε ο κ. Νταουλτζής.

Ο πρόεδρος των ιδιοκτητών γρι-γρι Θεσσαλονίκης, Αναστάσιος Παγώνης, επισήμανε ότι «η διάταξη που μας απαγορεύει να δουλεύουμε πέρα από το 70% του ύψους του διχτυού, μας βγάζει ουσιαστικά εκτός λειτουργίας, αφού το όριο αυτό σημαίνει, ότι για να είμαστε νόμιμοι, θα πρέπει να βγούμε πέρα από τα 3 μίλια, όπου πρακτικά δε θα μπορούμε να βγάλουμε ούτε γαύρο ούτε σαρδέλα, που μαζί με κάποια άλλα ντόπια αφρόψαρα είναι το κύριο μέρος των αλιευμάτων μας».

 "Εμείς, σήμερα, πουλάμε τον γαύρο 1 ευρώ το κιλό. Αν βγάλουν τα γρι-γρι εκτός λειτουργίας, η Ελλάδα θα εισάγει σαρδέλα και γαύρο", είπε ο κ. Παγώνης, προσθέτοντας ότι "αντίστοιχα ο τουρκικός αλιευτικός στόλος, που δεν έχει τους περιορισμούς της κοινοτικής νομοθεσίας, αλιεύει στο Αιγαίο νόμιμα, με τα τριπλάσια εργαλεία και τριπλάσια σε μέγεθος σκάφη από εμάς".

Οι αλιείς ζητούν από την ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, να κάνει χρήση σχετικού άρθρου του ευρωπαϊκού κανονισμού, το οποίο προβλέπει τη δυνατότητα παρέκκλισης για την Ελλάδα, των επίμαχων διατάξεων για τις μηχανότρατες και τα γρι-γρι.